Je kan de stam voor ontzettend veel dingen gebruiken!

Eet jij regelmatig broccoli? Dan is de kans groot dat je alleen de roosjes broccoli van de groene stronk snijdt en de rest in de prullenbak gooit. Zonde! Want ook de stam van de broccoli kan nog hartstikke nuttig zijn. Niet alleen zit de stam vol met gezonde vitamines en mineralen, ook is het te gebruiken voor deze zes dingen.

1. Rauw opeten

De stam van de broccoli kan prima rauw gegeten worden. Snijd de stam in dunnere repen en serveer ze met andere rauwe groenten en een lekkere dip. Een lekker en verantwoord tussendoortje! Een broccolistronk zit vol met vitamine C, bètacaroteen, vitamine A, is erg laag in koolhydraten en bevat veel voedingsvezel wat bevorderend is voor de darmen en een geleidelijke opname van koolhydraten.

2. Maak er pesto van

Broccoli en pesto? Dat klinkt nu niet als de beste combinatie. Toch kan de stronk van broccoli goed gebruikt worden om pesto van te maken. Hak de stronk fijn, voeg het aan een blender samen met wat knoflook en een scheutje olijfolie. Snipper een uitje en bak dit daarna kort samen met de broccoli-pesto. Schenk er een beetje room bij en serveer de pestosaus met pasta en Parmezaanse kaas. Smullen maar!

3. Broccolistronk wokken

Net als het maken van pesto is de stronk ook prima te gebruiken in een lekker wokgerecht. De hardere broccolistam kan voor een extra bite zorgen in het gerecht. Snijd in kleine repen en voeg toe aan een hete wok. Breng op smaak met sojasaus, oestersaus, sesamolie, gember, rijstazijn, peper en zout. Voeg zelf andere ingrediënten zoals kip of cashewnoten toe voor een compleet gerecht.

4. Noodles van broccoli

Heb je een spirelli in huis voor bijvoorbeeld het maken van courgetti (spaghetti van courgette)? Gebruik deze dan ook eens voor de stam van een broccoli. Op deze manier maak je heerlijke koolhydraatarme noodles.

5. Brunoise

Bruno-wat? Het is niet gek dat je hier wellicht nog nooit van gehoord hebt. Burnoise is een chique verwoording voor het snijden van kleine blokjes á 5 bij 5 millimeter. Dit wordt in restaurants veelal gedaan met wortel, aardappel en paprika, maar kan ook prima gebruikt worden voor broccolistronken. Verwerk je blokjes broccoli eens in de nasi of aardappelschotel.

6. Vegetarische bouillon maken

Het maken van je eigen vegetarische bouillon is helemaal niet zo moeilijk. Spaar gewoon alle resten van groente, en dus ook de stam van broccoli, in een afsluitbare zak. Zet aan het einde van de week een grote pan met water op en voeg hier alle groenteresten aan toe. Laat enige tijd sudderen et voilà, je hebt een heerlijke zelfgemaakte bouillon!

Lees ook: Zo maak je makkelijk een focaccia in een gietijzeren pan

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Culy | Beeld: Pikist