Je eigen restaurant beginnen? Vergeet dit niet!

6 handige horecatips

Wanneer je een eigen restaurant begint, moet de klantervaring vanaf het begin goed zijn. Alles moet kloppen, van goed eten tot klantenservice en de naam van je restaurant. Natuurlijk wil je ook terugkerende klanten hebben. We geven je 6 tips waar je zeker rekening mee moet houden als je een eigen horecabedrijf start.

1. Uitstekend eten en gepast geprijsd

Bij een restaurant hoort natuurlijk uitstekend eten met gepaste prijzen. De menukaart moet ook kloppen met het daadwerkelijke eten wat je serveert. Creëer ook een kenmerkend gerecht voor jouw nieuwe restaurant. Het maakt niet uit of het een fantastische omelet, koekjes, lasagne of biefstuk is, jouw ‘beroemde’ gerecht moet ervoor zorgen dat mensen erover opscheppen. “Oh man, laten we naar X gaan. Daar hebben ze de beste Italiaanse pasta”.

2. Goede restaurant naam

Naast dat je een kenmerkend gerecht ontwikkeld voor je restaurant, is de bedrijfsnaam natuurlijk ook heel belangrijk. Doe ideeën voor restaurantnamen op en kies de beste. Een naam die jouw restaurant goed weerspiegelt. Verwerk daar eventueel in wat je doet. Ben je een lunchroom, een grand café, een tapas- of steakrestaurant?

3. Hoge klantenservice

De eerste competentie waar je naar moet zoeken als je bedienend personeel aanneemt, is vriendelijkheid. Als ze tijdens het gesprek niet glimlachen, neem ze dan niet aan. Naast vriendelijkheid moet je personeel natuurlijk efficiënt zijn. Indien er klachten zijn, los deze met een hoge service op! Ga niet in discussie, want de ‘klant is koning’.

4. Vlotte bediening

Als restaurant wil je ‘tafels draaien’, want hoe meer klanten je aantrekt, hoe meer omzet je draait. Zorg daarom dat je omloop goed is en gasten niet eeuwig hoeven te wachten als ze eenmaal zitten om te bestellen, hun eten te krijgen, en af te rekenen. Trage bediening is dodelijk voor de klantenbinding. Naast een vlotte bediening, moedig je het bedienend personeel aan om vriendelijk te zijn tegen de gasten en een grapje te maken als dat gepast is.

5. Stem promoties af op je demografie

Is jouw restaurant gevestigd in een buurt waar veel gepensioneerden wonen? Overweeg dan een seniorenkortingen. Of wanneer je gezinnen aantrekt, zorg dan dat je restaurant, menu, sanitair e.d. kindvriendelijk is.

6. Inrichting restaurant

De inrichting en hygiene van je restaurant bepaalt een groot deel van je klandizie. De soort stoelen, tafels, bar en zelfs het bestek straalt uit wie je bent en wat je wilt zijn. Ga je voor gasten in het hoger segment? Zorg dan dat je linnen gedekte ruime tafels hebt en met overheerlijke stoelen. Richt jij je op kinderen, dan zijn stoffen stoelen natuurlijk niet het handigst. Stem je interieur af op het soort gasten die je wilt aantrekken en stem daar alles op af. Van servetten tot servies en glaswerk tot de kleding van de kelners.

Falen in een van deze bovenstaande componenten kan een ramp voor je betekenen. Zoom uit naar het 50.000 voet niveau en concentreer je op de hele klantenervaring, waarbij je onze zes tips niet vergeet. Neem een marketing professional in de arm, die bedreven is in zowel traditionele als digitale media, om je te helpen de naam van je restaurant wereldkundig te maken.

Lees ook: Eet smoakelk! De 15 lekkerste hotspots in Groningen

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!
Beeld: Pixabay