5 tips die jou goed op weg helpen met glutenvrij bakken

Glutenvrije baksels kunnen net zo lekker zijn als de glutenhoudende varianten. Je moet alleen een paar belangrijke regels kennen als het gaat om bakken in deze stijl. Ben jij een glutenvrije bakker? Verdiep jezelf dan goed in deze tips, pak er een recept bij en ga naar de keuken om het in elkaar te flansen.

Experimenteer met verschillende merken

Tegenwoordig zijn er gigantisch veel glutenvrije meelmixen verkrijgbaar in de supermarkt. Hierdoor hebben veel mensen gemakkelijk hun weg gevonden naar het glutenvrij bakken. Aangezien het erg varieert per merk, is het handig om eerst te gaan experimenteren met verschillende merken. Op deze manier vind je al snel het glutenvrije merk wat het beste bij jou past. Als je jouw glutenvrije bakmengsel écht naar een hoger niveau wil tillen, kan je overwegen om zelf een mengsel te maken. Dit kost je echter wel wat meer tijd.

Wees niet bang voor woorden als xanthaangom

Alleen al het woord xanthaangom, wat dient als gluten vervanger, kan je al afschrikken. Maar, als je écht serieus bent over glutenvrij bakken, is het een woord wat je moet begrijpen. Het ingrediënt dient als een stabilisator met bindende en verdikkende eigenschappen. Hierdoor is het erg nuttig bij het gebruik van bepaalde glutenvrije meelsoorten. Je hebt er niet heel veel van nodig bij glutenvrij bakken. Een klein beetje in je glutenvrije baksel is al voldoende.

Kijk naar minder gebruikte glutenvrije meelsoorten voor inspiratie

Rijstmeel en tapiocazetmeel zijn niet de enige glutenvrije meelsoorten. Notenmeel zoals amandel- of hazelnootmeel, peulvruchtenmeel zoals kikkererwtenmeel en kokosmeel zijn allemaal glutenvrij en super gemakkelijk om mee te werken. Daarnaast hebben noten -en kokosmeel ook het voordeel dat ze hun zoete smaak aan de baksels geven.

Wees je bewust van ingrediënten die glutenvrij lijken, maar niet zijn

Controleer altijd de etiketten van de ingrediënten die je gebruikt, er wordt namelijk vaak gezegd dat iets glutenvrij is terwijl dit niet zo is. Als je eerst de etiketten controleert, ben je er altijd zeker van dat jouw ingrediënten glutenvrij zijn. Sommige merken poedersuiker kunnen bijvoorbeeld meel bevatten dat ook gluten bevat.

Maak je hele werkplek schoon voordat je gaat bakken

Net als bij de tip hierboven is het super belangrijk om voorzorgsmaatregelen te nemen om zo geen risico te lopen. Maak daarom eerst je aanrecht goed schoon voordat je gaat bakken. Hierdoor blijven er geen gluten achter van eerdere bakprojecten.

Lees ook: Recept: glutenvrije no-bake pindakaaskoekjes

Artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bronnen: thekitchn | Beeld: Pexels