20 juni 2019

Het is ontzettend goed voor je maag-darmstelsel

In de zomer moet men vaak niet denken aan een Hollandse zuurkoolstamppot, maar met zuurkool valt natuurlijk ook te variëren. En dat moet je ook zeker doen! Zuurkool is namelijk hartstikke gezond. Wij geven je vijf redenen waarom je deze groente wat vaker aan je dieet moet toevoegen.

Dit zijn de voordelen van zuurkool:

Het is goed voor je darmen 

Uit een klein onderzoekje blijkt dat het regelmatig eten van zuurkool klachten tegengaat bij mensen met een prikkelbare darm. Dit komt waarschijnlijk omdat zuurkool rijk is aan probiotica. Daarnaast bevat de groente veel vezels, wat goed is voor je spijsvertering en om je bloedsuiker in balans te houden.

Het ondersteunt je immuunsysteem

Voedingsdeskundige en diëtist Erica Ingraham vindt dat zuurkool erg onderschat wordt. “Zuurkool is rijk aan vitamine C, wat essentieel is voor je immuunsysteem”, zo vertelt ze aan Well + Good. Een portie zuurkool bevat 21 milligram vitamine C, dat is meer dan een vierde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C.

Het bevat veel vitamine K

Je hoort men vaak over vitamine B12 en vitamine C, maar hoe zit het nu met vitamine K? Deze vitamine wordt vaak over het hoofd gezien, maar is erg belangrijk voor je botten en je hart. Zuurkool bevat per portie 19 microgram vitamine K, wat goed is voor 20 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Het is makkelijk te verteren

Zuurkool is makkelijker te verteren dan gewone kool. Ingraham legt uit dat dit komt door het fermentatieproces van kool naar zuurkool. “Voordat je het überhaupt begint te eten, is een gedeelte van de vertering al gedaan”, vertelt ze.

Het verkleint de kans op kanker

Zowel zuurkool als gewone kool is rijk aan glucosinolaten en ascorbigen. Wellicht heb je nog nooit van deze dingen gehoord, maar het zijn componenten die kanker tegengaan.

Lees ook: Recept: Surinaamse zuurkoolschotel

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Well + Good | Beeld: Pixabay