Hoeveel koolhydraten mag je bijvoorbeeld eigenlijk eten?

Voor mensen met diabetes of overgewicht kan het lonen om een koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm dieet te volgen. Zo’n dieet werkt vaak beter dan een dieet met minder vet, in ieder geval op de korte termijn en daarnaast verbetert het de bloedsuikerspiegel. Klinkt goed natuurlijk, maar aan een koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm eetpatroon zitten wel wat haken en ogen. Zo kan het lastig zijn dit eetpatroon vol te houden op de lange termijn, wanneer je te streng bent voor jezelf. Dít is wat je moet weten voordat je eraan begint. 

Weet waar je aan begint.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn suikers en zetmeel. Wanneer je hiervan minder wilt binnenkrijgen, helpt het al om snoep, koek, gebak en frisdranken te laten staan. Kies voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, groenten, peulvruchten en fruit. In deze producten zitten meer voedingsstoffen en meer vezels. Daardoor stijgt je bloedsuiker langzamer en krijg je geen last van een suikerpiek.

Koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm?

Bij een algemeen gezond voedingspatroon halen we per dag ongeveer 40 tot 70 procent van onze energie uit koolhydraten. Wanneer je je koolhydraatinname echter wilt beperken, zorg er dan voor dat je in ieder geval minder dan 40 procent van je energie uit koolhydraten haalt. Maar hoeveel koolhydraten mag je dan eten? Hiervoor zijn geen strikte richtlijnen, maar er wordt wel onderscheid gemaakt tussen een matige (koolhydraatbeperkt) en een strenge (koolhydraatarm) beperking:

  • Koolhydraatbeperkt dieet: 150 gram koolhydraten per dag
  • Koolhydraatarm dieet: 40 tot 70 gram koolhydraten per dag.

Matig of streng

Bepaal voordat je aan een dieet met minder koolhydraten begint, hoe streng je de koolhydraten precies wilt beperken. Dit is afhankelijk van hoe snel je wilt afvallen en wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn op het gebied van voeding. Wanneer je gek bent op brood en pasta, is een matige beperking misschien meer geschikt voor jou. Houd je van eieren, noten en groente, dan is een strenge beperking voor jou waarschijnlijker makkelijker vol te houden. Let wel op: van heel weinig koolhydraten eten val je over het algemeen snel af, maar het is vaak moeilijk vol te houden!

Diëtist

Wanneer je ervoor kiest om koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm te eten, is het verstandig een diëtist in te schakelen. Hij of zij kan een haalbaar streefgewicht voor je bepalen en je dieet afstemmen op jouw lichaam en wensen. Ook kan een diëtist erop toezien dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, zodat je geen gezondheidsklachten krijgt.

Lees ook: De meest gemaakte fouten door mensen op dieet

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Diabetes Fonds | Beeld: Unsplash