Had (groot)moeder nu wel of geen gelijk?

We kennen het allemaal wel vanuit onze eigen jeugd of misschien wel vanuit de film: een glas warme melk voor het slapengaan. Maar wat wij ons afvragen, klopt het wel dat warme melk je helpt om beter te slapen? Of is dit kant-en-klare onzin en kun je net zo goed een glaasje water of koude melk drinken?

Voor eens en altijd het verlossende antwoord.

Onderzoeken

Recente onderzoeken wijzen uit: warme melk draagt inderdaad bij aan een betere nachtrust. Maar hoe kan dit dan? In het onderzoek wordt gezegd dat warme melk onder andere tryptofaan bevat. Dit is een aminozuur dat een kalmerend effect heeft op mensen. Niet alleen kalmeert warme melk dus, ook stabiliseert het je stemming én helpt het bij de omgang met andere mensen, aldus de meest recente onderzoeken.

Tryptofaan

Ben je niet zo’n melkdrinker, maar heb je toch vaak moeite om in slaap te komen? Het aminozuur tryptofaan zit ook in chocolade, banaan, havermout, gedroogde dadels, vis, vlees en pinda’s. En waarom dan warme melk beter is dan een glas koude melk? De warmte zorgt ervoor dat onze lichaamstemperatuur een beetje stijgt. Ons lichaam reageert hier op door bepaalde processen te vertragen. De combinatie met tryptofaan zorgt ervoor dat je erg loom wordt.

Lees ook: Amandelmelk, kokosmelk, rijstmelk en sojamelk: wat zijn de voor- en nadelen van al deze soorten melk?

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Gatsby | Beeld: Pexels