Keratine zorgt voor een mooie huid, gezond haar en sterke nagels

Weleens van keratine gehoord? Bij de kapper komt het soms voorbij als onderdeel van een haarbehandeling. Dit eiwit schijnt dan ook heel goed te zijn voor je huid, haar en nagels. Keratine wordt gewoon aangemaakt in je lichaam en deze voedingsmiddelen helpen daar een handje bij. 

Ei

Een natuurlijke manier om de keratineproductie in je lichaam te bevorderen, is het eten van een eitje. In een ei van 50 gram zitten niet alleen al 6 gram eiwitten, maar ook veel andere gezonde voedingsstoffen die bijdragen aan een gezonde huid.

Ui

In veel van onze favoriete gerechten verwerken we een uitje, en blijkbaar is dat een heel gezonde gewoonte. Het scheikundige verhaal daarachter: Uien bevatten een antioxidant die je lichaam vervolgens omzet in een aminozuur, die weer onderdeel is van keratine. Aha! Daarnaast zit er foliumzuur in uien, wat bijdraagt aan gezonde haarzakjes.

Zalm

Deze vis is een goede bron van biotine en eiwit, die de kerotineproductie van je lichaam ondersteunen. Ook wordt zalm in verband gebracht met sterker haar vanwege de grote hoeveelheid omega-3 die het bevat. Omega-3 kan onder andere de haargroei bevorderen en beschermen tegen haaruitval.

Zoete aardappel

Vitamine A ondersteunt de keratine in je lichaam en is van groot belang voor een gezonde huid en sterk haar. Zoete aardappel zit vol met deze vitamine (en nog vele andere goede voedingsstoffen), net als andere (oranje) groenten zoals wortel en boerenkool.

Zonnebloempitten

De pitten van de zonnebloem kunnen worden gegeten als hartige snack. De kleine pitjes zitten bomvol eiwitten en vitamines en geven daarmee de aanmaak van keratine een boost. Gezond snacken is daarmee een fluitje van een cent!

Mango

Deze zoete, Aziatische vrucht is steeds populairder in Nederland. En terecht, want naast de heerlijke smaak is de mango ook erg gezond. Het fruit zit vol met vitamine A, vitamine C en foliumzuur en ondersteunt daarmee de keratine in je lijf — allemaal goed voor je huid, haar en nagels.

Knoflook

Deze smaakmaker draagt ook zijn steentje bij aan een gezonde uitstraling. Net als uien bevordert knoflook de aanmaak van keratine. Onderzoeken geven ook aan dat knoflook zou kunnen helpen bij een door de zon beschadigde huid, het genezen van wondjes en het vertragen van de huidveroudering. Hup, nog een teentje in de pan!

Lees ook: Het proberen waard: dit trucje helpt je gezondere boodschappen te doen

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Healthline | Beeld: Unsplash