Ruth Stuut

Aha!

Groen, geel, oranje of rood: je hebt paprika’s in allerlei verschillende kleuren. De verschillende kleuren staan hartstikke leuk in gerechten, maar smaken ze eigenlijk ook anders? 

Gezonde groente

Paprika is een heel gezonde groente boordevol vitaminen en mineralen. Die heeft ons lichaam nodig om goed te functioneren. Misschien kies jij altijd gewoon de rode paprika, voor vrijwel iedereen de meest bekende. Maar wist je dat er niet alleen verschil zit in kleur, maar ook in hoeveel vitamines de verschillende paprika’s bevatten?

Kleurverschil

Wist je dat de kleur van de paprika aantoont hoe rijp deze is? De minst rijpe paprika is groen, daarna komt geel, gevolgd door oranje en de meeste rijpe paprika is rood. Een andere soort is het dus eigenlijk niet! Naast de kleur verandert ook de smaak naarmate de paprika rijper wordt.

Als de paprika nog groen is, smaakt deze een beetje bitter en scherp. Een gele paprika is minder zoet dan de rode en bevat meer vitamine C dan de groene variant. Ideaal om je gerecht een beetje meer kleur te geven.

Dankzij het lange rijpingsproces bevat een rode paprika het meeste bètacaroteen. Dit stofje zet ons lichaam om in vitamine A, wat goed is voor onze weerstand en als antioxidant werkt. Deze paprika is ook meteen het meest populair om rauw te eten. Denk bijvoorbeeld aan een lekkere salade of met een dipje tijdens de borrel.

Vitaminebommetje

Elke kleur paprika heeft dus zo’n eigen subtiele smaak. De hoeveelheid vitaminen kunnen dus per kleur een beetje verschillen, maar elke kleur is een gezonde keuze. Geen enorme verschillen dus. Daarom kan je gewoon de paprika kopen die je zelf het lekkerste vindt!

Lees ook: Het geheime ingrediënt: tips voor het perfecte BBQ-recept voor speklappen

Artikel bewaren? Pin hem dan op Pinterest!

Bron: Tips en Weetjes | Beeld: Adobe Stock