10 januari 2019

Zo zit het

Velen werken in de winter meer eten weg dan in de zomer. Deze informatie wuiven we vaak snel weg. In de decembermaand is het immers heel normaal dat je meer eet. Hoewel velen in januari het voornemen hebben om gezonder -en in sommige gevallen minder- te eten, blijkt niets minder waar. Want veel mensen eten in de winter meer.

Hoe komt het toch dat we in de winter meer honger lijken te hebben?

Snacken

Je gaat in het donker naar het werk en gaat vaak in het donker weer naar huis. Niet bepaald een scenario waar je blij van wordt. Het is daarom maar wat fijn om je na het avondeten op de bank te nestelen onder een warm dekentje en lekker tv te kijken. Vaak gaat dit aan het eind van de avond gepaard met een (kleine) snack. Ook als je avondeten lekker was en je genoeg hebt gegeten, kun je die snack soms gewoon echt niet weerstaan. Hoe komt dat toch?

Hormonen

Diëtiste Jo Hollington deelt met Nina dat je hongerige gevoel te wijten is aan je hormonen. “Je hormonen worden sterk beïnvloed door zonlicht. Zo daalt het niveau van je serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd, als het vroeger donker begint te worden”, licht ze toe. Je serotoninegehalte krijgt een steuntje in de rug als je iets met veel koolhydraten eet. “Koolhydraten activeren de afgifte van insuline in de bloedbaan, waardoor het aminozuur tryptofaan makkelijker omgezet wordt in serotonine”, vervolgt Hollington. Dit is dan ook de reden waarom velen -zowel bewust als onbewust- meer in de winter eten en voedingsmiddelen willen consumeren die bestaan uit veel koolhydraten.

Gezonder

Je hoeft brood, pizza’s en pasta’s heus niet af te zweren, maar zorg er wel voor dat er genoeg voedingsmiddelen in je gerechten zit. Kies voor volkoren varianten en zorg dat elk gerecht genoeg of zelfs extra groentes bevat.

Lees ook: recept: een nieuw en gezond alternatief voor de borrelnootjes

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: HLN, Nina | Beeld: Unsplash