26 maart 2019

Kikkererwtenpasta wordt gemaakt van -jawel- kikkererwten(bloem)

Fusili, macaroni, penne, campanelle, pappardelle, farfalle, er zijn nogal wat pastasoorten, maar er is een ding wat ze allemaal gemeen hebben en dat is dat ze van tarwe(gries)meel zijn gemaakt. Kikkererwtenpasta daarentegen wordt van kikkererwtenbloem gemaakt en is daarmee volledig glutenvrij. Mensen met een glutenintolerantie kunnen dus zonder zorgen deze pasta eten, maar kent de kikkererwtenpasta nog meer voordelen ten opzichte van de gewone pasta?

Wij vergeleken de pastasoorten. 

Voedingswaarden

Als je geen glutenintolerantie of -allergie hebt kun je je aan beide pasta’s tegoed doen. Maar als je juist gezond wilt eten, kan het handig zijn om eens naar de voedingswaarden van de producten te kijken. Je kunt in de supermarkt de verpakkingen naast elkaar houden, maar wij hebben dat vast voor jou gedaan. Hieronder vind je een overzichtje met de voedingswaarden van kikkererwtenpasta, gewone pasta en volkoren pasta.

Kcal Vet Verzadigd vet Koolhydraten Waarvan suiker Vezels Eiwitten
Kikkererwtenpasta 365 5.5 0.9 55 2.5 9 19
Witte pasta 355 1.5 0.1 72 3.5 2.5 12
Volkorenpasta 340 2 0.1 64 3.5 7 14

Koolhydraten

Bovenstaande tabel wijst uit dat kikkererwtenpasta net wat meer calorieën bevat dan witte of volkorenpasta, maar een groot verschil maakt het niet. Wel is de kikkererwtenpasta een stuk armer aan koolhydraten. Het scheelt wel 17 gram koolhydraten per 100 gram met de witte pasta en het scheelt 9 gram koolhydraten per 100 gram met volkorenpasta. Wie dus van pasta wil genieten en let op de koolhydraatinname kan dus kiezen voor kikkererwtenpasta.

Vezels

Op de website van het Voedingscentrum is te lezen dat je per dag zo’n 30 tot 40 gram vezels nodig hebt, maar helaas blijkt uit cijfers van de Maag Lever en Darm Stichting dat maar 10 procent van de mensen genoeg vezels binnenkrijgt. Als jij niet genoeg vezels binnenkrijgt en gek bent op pastagerechten zou je eens kunnen gaan voor kikkererwtenpasta. Hier zitten meer vezels in dan in volkorenpasta of witte pasta.

Eiwitten

Ook eiwitten zijn belangrijk om spiermassa te behouden. Twijfel je of je wel genoeg eiwitten binnenkrijgt? Ook in dat geval zou je eens voor kikkererwtenpasta kunnen kiezen in plaats van een andere pasta. Kikkererwtenpasta bevat 19 gram eiwitten per 100 gram. Dat terwijl witte pasta 12 gram eiwitten bevat en volkorenpasta 14 gram eiwitten.

Vet

Eigenlijk lijkt kikkerwtenpasta op veel vlakken beter te scoren dan de andere pasta’s, maar het bevat wel wat meer vet. Zo bevat 100 gram kikkererwtenpasta 5.5 gram vet tegenover 1.5 en 2 gram vet voor witte en volkorenpasta.

Smaak

Kikkerwertenpasta kan dan inderdaad op bepaalde punten beter scoren, maar de smaakpapillen willen ook wat. Als je kikkererwten sowieso lekker vindt, zul je deze pasta ook wel lusten, al is de structuur even wennen. Als je een stukje pasta proeft zonder saus is de structuur wat korreliger en droger, maar wanneer je het eet zoals je het hoort te eten (met saus dus) valt het allemaal heel erg mee.

Lees ook: Wat is beter: twee, drie of vijf maaltijden op een dag?

Wil je dit recept bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: AH | Beeld: Pexels