29 november 2018

Deze fouten verpesten je dieet

Probeer je op je voeding te letten? Heel goed! Helaas weten veel mensen niet goed waar ze mee bezig zijn. Ze denken dat ze gezond doen, maar vallen niet af -als dat gewenst is. Diëtist Anneleen Visser deelt de grootste fouten die ze ziet voorkomen met het AD.

Dit zijn de grootste valkuilen van een dieet.

Calorieën

Veel mensen beginnen hun dieet met calorieën tellen. Daarbij voer je alles wat je eet in in een programmaatje dat je vertelt hoeveel calorieën je hebt gegeten. De grote fout die mensen hierbij maken is dat ze zo gefocust zijn op het aantal calorieën, dat ze niet meer nadenken over de voedingswaarde. Als jij 1800 calorieën aan chips, patat en pizza eet ben je alsnog niet zo gezond bezig als 1800 calorieën aan groente, fruit, volkoren granen en mager vlees. Zalm is bijvoorbeeld ook erg vet, maar het is wel erg gezond. Net als dat een handje noten gezonder is dan een handje chips, ook al bevatten beide veel calorieën.

Altijd hetzelfde

Tevens vinden veel mensen het moeilijk om te variëren met gezond eten. Ze kennen één gezond gerecht, zoals kip, rijst en broccoli en eten bijna niets anders. Hierdoor krijg je niet genoeg voedingsstoffen binnen. Blijf variëren en eet ook eens vis, aardappelen en andere groente. Daarnaast ben je sneller geneigd met je dieet te stoppen omdat je eten saai is als je steeds hetzelfde eet.

Valsspelen

Nog een grote valkuil: de zogenaamde cheatmeals. Je wil natuurlijk ook eens wat lekkers eten en mag heus weleens een patatje of pizza eten. Helaas blijft het voor veel mensen daar niet bij. In plaats van alleen een avondmaal te vervangen met een vette hap, wordt de dag gezien als ‘verpest’, waardoor er naast patat ook nog een reep chocolade naar binnen wordt gewerkt.

Schrappen

Er gaan heel veel verschillende diëten rond op het internet. Eén daarvan is het zogenaamde ‘keto’-dieet, een dieet waarbij je weinig koolhydraten eet maar veel vetten en eiwitten. Hiermee vallen veel mensen af, maar het is niet zonder risico. De koolhydraten in volkorenproducten houden je juist lang verzadigd! Daarnaast kun je een tekort krijgen aan bepaalde vitaminen of mineralen, bijvoorbeeld jodium omdat je geen brood meer eet.

Wegsporten

Als je jezelf na het sporten beloond met een lekkere koek, dan ben je niet zo slim bezig. Je moet juist normaal eten en erbij sporten, niet sporten om extra te kunnen eten. Helaas zit het in de aard van de mens om andersom te denken…

Lees ook: Dit zijn de 8 beste dingen om te eten als je last van griep hebt

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: AD | Beeld: Unsplash