Ook aan de meest gezonde voeding zitten grenzen  

Over het algemeen heeft havermout een gezonde reputatie. Echter kan te veel havermout vervelende bijwerkingen veroorzaken en in sommige gevallen zelfs lichamelijke problemen. Maar wanneer eet je te veel havermout? En wat zijn die bijwerkingen dan? Wij zetten het voor je op een rij. 

Verstoppingen 

Wanneer je te grote porties, te veel rauwe (droge) of ongare havermout eet, kan dat leiden tot verstoppingen in je darmen. Je darmen zijn dan niet meer in staat om de hoeveelheid voedsel te verwerken. Hoe kan dat? Ongekookte havermout trekt vocht aan en vormt daardoor een grote brok, dat komt door de grote hoeveelheid vezels dat het bevat.

Spijsvertering 

Havermout bevat fytinezuur, een ingrediënt dat vaak als antinutriënt wordt omschreven. Allemaal moeilijke woorden, maar het komt hierop neer. Door een overdaad aan fytinezuur worden bepaalde vitaminen en mineralen zoals calcium, magnesium, zink en ijzer minder goed opgenomen door de darmen. In ernstige gevallen kan dat tot gevolg hebben dat je tekorten opbouwt. 

Diabetes type 2

Als je vaak bewerkte varianten van havermout eet, kun je onbewust veel suiker binnenkrijgen. Als je de maaltijd ook nog eens afmaakt met honing of andere zoetigheden, dan loopt het suikergehalte helemaal snel op. Uit onderzoek blijkt dat structureel te veel suiker de insulineresistentie beïnvloedt, wat diabetes type 2 tot gevolg kan hebben. Met onbewerkte havermout heb je hier geen last van. Kies je toch voor een bewerkte variant, wees dan zuinig met de toppings. En ja, ook fruit telt mee. 

Te veel vezels 

Dat havermout veel vezels bevat, is alleen maar positief. Toch moet je ook hiermee oppassen, want een portie havermout draagt aanzienlijk bij aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Een man of vrouw van 19-50 jaar zou 38 en 25 gram vezels per dag binnen moeten krijgen. Met 100 gram havermout zit je al op 9 gram. Krijg je te veel vezels binnen? Dan loop je risico op verstoppingen, gasvorming, uitdroging, spijsverteringsproblemen en terugvloeiend maagzuur. Goed blijven drinken kan de klachten verminderen. 

Wat is te veel?

“Havermout wordt inderdaad gelabeld als een gezond product met veel voordelen, maar alles waar té voor staat is zelden goed voor je”, aldus voedingswetenschapper dr. Ludidi. “De dosis maakt het vergif, zoals Paracelsus ooit zei. En zo kan zelfs water uiteindelijk slecht voor je zijn.” Volgens Ludidi is het belangrijk om jouw persoonlijke balans te vinden. Hoe je dat doet? Stem je voedselinname af op je dagelijkse verbruik en eet niet élke ochtend havermout. Eet ook zeker niet te snel, je verdedigingsmechanismen beginnen pas na 20 minuten te werken. 

Lees ook: Move over havermout: dit is waarom je haverzemelen zou moeten eten

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Woman’s Health | Beeld: Pexels