28 januari 2019

Je ritme heeft er baat bij

Bij velen bestaat het ochtendritueel uit het drinken van een kopje koffie. Tevens drinken velen ook weer een kopje koffie als ze op het werk zijn gekomen. Hoewel een kopje troost op het werk, nog zo lekker kan zijn, zijn er delen van de dag waarop je beter geen koffie kunt drinken.

Hier hadden we nog niet aan gedacht.

Ritme

Waarom je dan beter geen koffie op bepaalde momenten van de dag kunt drinken? Laten we bij het begin beginnen. Cortisol is een hormoon dat onder andere invloed heeft op ons slaap-waakritme. Het lichaam maakt uit zichzelf gedurende de dag verschillende hoeveelheden cortisol aan, koffie heeft ook invloed op de mate waarin dit wordt aangemaakt. Om goed wakker te kunnen worden, maakt je lichaam ’s ochtends meer cortisol aan dan ’s avonds. Als jij je ’s ochtends te goed doet aan een kopje koffie, denk je dat de cafeïne in het zwarte goud je wakker maakt. Dit is echter niet zo, door de koffie wordt de aanmaak van cortisol afgeremd. De cafeïne vervangt dus eigenlijk de cortisol die je misloopt.

Opstaan

Doordat je bij je ochtendkoffie de cortisol vervangt door cafeïne, raakt je lichaam hieraan gewend. Je lichaam maakt minder cortisol aan, waardoor je afhankelijk wordt van de koffie in de ochtend. Daarom zou je beter de koffie kunnen laten staan in de ochtend en pas na tien uur een kopje koffie drinken. De momenten waarop je lichaam het minst cortisol aanmaakt is namelijk tussen tien uur ’s ochtends en twaalf uur ’s middags en tussen twee en vijf uur ’s middags. Ben je dol op de warme cafeïnehoudende drank, dan kun je het beste tussen deze tijden een bakkie doen.

Lees ook: Dankzij dit slimmigheidje kun je goedkoper thee en koffie krijgen op het station

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Elle Eten | Beeld: Pexels