Wat is de meest gezonde keuze; noten of chocolade?

Iedereen heeft er wel eens van gehoord: een handje noten is het aller gezondste tussendoortje wat je kan eten. Gezondheids-gurus vertellen ons massaal de chocolade en chips voortaan te laten liggen en onze lekkere trek te stillen met een handje amandelen. Maar voordat jij denkt gezond te doen en een zak nootjes open te trekken, kijk dan eerst eens naar hoeveel calorieën er in die gezonde snack zitten

Want in 100 gram noten zitten al gauw meer calorieën dan in 100 gram chocolade.

Gezond?
De meeste mensen die graag even ‘gezond’ willen doen bedoelen eigenlijk dat ze een paar kilo kwijt willen. Gezond eten zal je daar absoluut mee eten, want in groenten en fruit zitten nu eenmaal minder calorieën  dan een Big Mac of een zak chips. Maar niet al het gezonde eten is een goed idee als je wil afvallen,  hoeveel voedingsstoffen er dan ook inzitten. Zo zitten er in 100 gram macadamia’s zo’n 718 calorieën (en hier zitten ook de meeste vetten in van alle soorten noten). Ter vergelijking: er zitten 546 calorieën in 100 gram pure chocolade. Kortom: best een verschil dus. Maar ook andere noten zijn niet al te best, al je puur kijkt naar de calorieën.

Per 100 gram
  • Pecan: 691 calorieën
  • Walnoten: 654 calorieën
  • Hazelnoten: 628 calorieën
  • Amandelen: 575 calorieën
  • Pinda’s: 567 calorieën
  • Pistachenoten: 557 calorieën
  • Cashewnoten: 553 calorieën

Kortom: ze bevatten allemaal méér calorieën dan een stuk pure chocolade. En melkchocolade dan? Per 100 gram zit daar ook gewoon een keurige hoeveelheid van 535 calorieën in.
Toch zijn noten best gezond. Want er zitten veel goede voedingsstoffen in, zoals vitamines en mineralen. Maar wil je puur op je gewicht letten? Dan kan je beter een reep chocolade opeten dan een zak amandelen.

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Libelle | Beeld: Pexels