Ze komen nog goed van pas

Wie zo nu en dan een lekker maaltje met bloemkool bereidt, zal bij het snijden van de groente vaak als eerste de groene bladeren verwijderen en weggooien. Klinkt logisch, maar dit is hartstikke zonde! De bladeren zijn er namelijk niet alleen om de kool te beschermen. Je kunt er de lekkerste dingen mee maken! Wij vertellen je wat je zoal met de groene bladeren kunt doen.

Gefrituurde bloemkoolbladeren

Ben je op zoek naar een lekkere snack? Ga dan eens voor gefrituurde bloemkoolbladeren! Het klinkt misschien wat vreemd, maar ze smaken net als chips. Lekker bij een kom soep, of zo uit het vuistje.

Zo maak je het:

Was de bloemkoolbladeren goed onder de kraan. Snijd de bladeren fijn en ontdoe ze eventueel van de nerf. Verhit het frituurvet tot ongeveer 175 °C. Frituur de bloemkoolbladeren circa 30 seconden in de olie en laat ze daarna uitlekken op wat keukenpapier. Breng de bladeren op smaak met zout en een beetje azijn. Eet smakelijk!

View this post on Instagram

Next time you cook with cauliflower, do not throw away the leaves but make → Crispy Roasted Cauliflower Leaves ← Tasty with intense flavour when roasted until crispy with a little olive oil, salt, and pepper ❁ ❁ ❁ Eat as a snack, make a salad with it or use as a side dish instead of spinach, kale or chard, or as an ingredient in their own right, stir-fried with ginger and honey. * Strip the leaves from the largest, thickest stems and leave smaller leaves intact. Cut the thickest, fibrous stems into 3cm-long pieces. * Wash the leaves. Pat dry and arrange on a baking tray. * Drizzle with olive oil and season with salt and pepper. * Roast in oven at 180˚C for 5-10 mins or until the leaves are crispy. . . #lovefoodhatewaste #nowasterecipe #cauliflowerleaves #roottostem #alledibleparts #zerowaste #zerowastedfood #zerowastekitchen #wastefree #foodforthought #foodcanfixit #nosetotail #stemtoroot #consciouseating #nourishtoflourish #reduceyourimpact #loveyourfood #lovewhatyoueat #knowyourfood #goodmoodfood #nutrientdense #alltheveggies

A post shared by MindfulMunch: sustainable food (@_mindfulmunch) on

Geroosterde bloemkoolbladeren

Wil je iets wat lijkt op de bloemkoolchips, maar wat wel een tikkeltje beter is voor de lijn? Dan hebben wij de oplossing! In plaats van de bladeren te frituren, kun je ze namelijk ook roosteren in de oven. Zo worden ze net zo knapperig, zonder de calorieën.

Zo bereid je ze:

Verwarm de oven voor op 200 °C. Was de bladeren en ontdoe ze eventueel van de nerf. Leg de (hele) bladeren op een ovenrek en besprenkel ze met wat zout, peper en olijfolie. Bak de bladeren zo’n 10 minuten krokant in de oven. Aanvallen maar!

View this post on Instagram

… 🧡 ANOTHER way to add turmeric to your diet … SMOKEY CAULIFLOWER LEAVES – we love cauliflower rice, couscous, roasted florets, purées, mashed, crushed but what about the leaves? Tender and juicy stem with crisp charred leaves … If you hate food waste as much as we do in the Infuzology development kitchen then this is the snack for you 💪🏻 … Simply sprinkle some versatili-t on the leaves and rub some olive oil – season with salt and bang in the oven for 20 mins shuffling occasionally … #turmericbenefits #turmerichealthbenefits #turmeric #nofoodwaste #plantbased #plantbasedideas #reducewaste #lowcarbsnack #plantpower #turmericinfood #clevercooking #britainsbesthomecooks_ #nutrition #eatwell #healthylifestyle #nosetotail #turmerictea #cauliflowerleaves #roastedcauliflower #useallveggieparts #newcastlefood #newcastlefoodies #northeastfood #northeastfoodies #homecooking #developmentchef #easyrecipes #newcastlegateshead

A post shared by Infuzology (@infuzologyuk) on

Bloemkoolsoep

Deze tip is misschien wel de simpelste. Zoek een lekker recept op voor bloemkoolsoep en pas dit recept op één punt aan: gebruik de héle bloemkool voor de soep, inclusief de bladeren. Wedden dat je soepje op deze manier net zo lekker wordt?

View this post on Instagram

Creamy Vegan Roasted Cauliflower Soup 🥣😍 📸: @elavegan Recipe:⠀ Ingredients⠀ 1 medium head cauliflower about 1 1/2 to 2 pounds⠀ 1 tbsp oil⠀ 2 cloves garlic, minced⠀ 3 cups vegetable broth (720 ml)⠀ 1 cup plant-based milk (240 ml)⠀ 1/3 cup soaked cashews (50 g) (*see recipe notes)⠀ One 15 oz can cannellini beans drained and rinsed⠀ Spice mix: 1 tsp onion powder 1/2 tsp paprika, 1/2 tsp sea salt (or less/more to taste), 1/2 tsp ground oregano (or thyme), black pepper to taste⠀ 1 tbsp fresh lemon juice or lime juice⠀ Fresh parsley for garnish⠀ ⠀ Instructions⠀ Soak cashews for a couple of hours or boil them for 15 minutes in water until they are soft.⠀ Preheat oven to 400 degrees Fahrenheit (200 degrees Celsius).⠀ Cut the cauliflower into florets, spread on a baking tray (lined with parchment paper) and drizzle with 1 tablespoon oil and a little salt. Toss with your hands and roast the cauliflower in the oven for about 30-35 minutes until nicely browned and tender. Set aside a few cauliflower florets for garnish.⠀ In a blender, combine all ingredients (add the broth & milk in batches if necessary) and blend until completely smooth.⠀ ⠀ Taste the soup and adjust seasonings. If you prefer a spicy soup, add some hot pepper flakes!⠀ If the cauliflower soup is too thick (it does get thicker as it sits), add a little bit more broth or plant-based milk and blend again.⠀ Transfer to a pot and warm to the desired temperature.⠀ ⠀ Garnish with fresh parsley and the reserved cauliflower florets. Enjoy!

A post shared by @ lowcarbmylove on

Lees ook: Recept: krokante bloemkoolhapjes met parmezaanse kaas

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: 24kitchen | Beeld: Unsplash