Kun je een banaan beter voor of na het sporten eten?

Wij leggen het uit

Bananen en sporten gaan hand in hand. De een peuzelt voorafgaand aan een workout even een banaantje op, terwijl een ander ‘m liever bewaart voor na het sporten. Maar wat werkt nou eigenlijk het beste? 

Voor het sporten

Bananen bevatten relatief veel koolhydraten, met zo’n 27 gram in een middelgrote banaan. Koolhydraten vormen de brandstof van je lichaam. In je lichaam worden koolhydraten afgebroken in glucose (suiker) of omgezet in glucose. Het consumeren van koolhydraten kan de glycogeenvoorraad verhogen: de vorm van glucose die wordt opgeslagen in de lever en spieren en die wordt gebruikt voor energie tijdens veel soorten oefeningen. Een beetje extra energie voor een sportsessie is natuurlijk niet zo’n verkeerd idee. Een banaan voor het sporten is uitermate geschikt voor een langere workout, zoals fietsen of hardlopen, omdat je lichaam dan minder snel de glycogeenvoorraden hoeft te gebruiken. Het beste is om 30-60 minuten voor het sporten een banaantje te nuttigen.

Na het sporten

Andere sporters peuzelen hun banaantje liever na een workout op. En met recht, want dat heeft ook zo zijn voordelen. Het eten van koolhydraatrijk voedsel na het sporten bevordert namelijk de afgifte van het hormoon insuline, dat helpt om suiker uit je bloed naar je spiercellen te transporteren, waar het wordt opgeslagen als glycogeen. Het zorgt er ook voor dat spiercellen gevoeliger worden voor insuline, waardoor het voor de cellen makkelijker wordt om hun glycogeenvoorraden aan te vullen na inspanning. Daarnaast bevatten bananen andere nuttige stoffen, zoals dopamine en polyfenolen. De combinatie van koolhydraten en deze stoffen kan ervoor zorgen dat er na het sporten geen overmatige ontsteking optreedt. Simpeler gezegd: een banaantje na het sporten kan ervoor zorgen dat je spieren sneller herstellen en dat je minder last hebt van spierpijn. Dit is vooral handig als je regelmatig sport.

Eindoordeel

Maar wanneer is nou het beste tijdstip om een banaan op te eten: voor of na het sporten? Het antwoord: dat ligt eraan. Ga jij een lang stuk fietsen of hardlopen? Dan kun je misschien beter een uur tot een half uur van tevoren een baantje oppeuzelen. Doe jij meerdere keren per week aan krachttraining, dan kan een banaan na het sporten zorgen voor minder spierpijn en een sneller herstel.

Lees ook: 7x waarom je elke dag een banaan zou moeten eten

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘t op Pinterest!
Bron: Healthline | Beeld: Unsplash, Lucian Alexe