01 juli 2019

Je kunt suiker heel eenvoudig vervangen

Minderen met suiker is niet altijd even makkelijk, vooral wanneer je een echte zoetekauw bent. Gelukkig bestaat er een manier om minder suiker binnen te krijgen, zonder dat je afscheid moet nemen van zoet. Deze zes alternatieven zijn een waardige vervanging van suiker, maar een stuk gezonder! Gebruik ze bijvoorbeeld eens in je baksels, het zal er niet minder om smaken!

Net zo lekker, maar een stuk gezonder.

1. Kokosbloemsuiker

De witte suiker heeft een gekleurd broertje, namelijk de kokosbloesemsuiker. Deze variant wordt gemaakt van de kokosplant en heeft een veel lagere glycemische index dan ‘normale’ suiker: 35 tegenover 60. Daarnaast is het een van de weinige natuurlijke alternatieven voor suiker die honderd procent rauw is. Hierdoor bevat kokosbloesemsuiker nog de oorspronkelijke voedingswaarden, in tegenstelling tot geraffineerde suikers. Kokosbloesemsuiker is daarnaast ideaal om mee te bakken, dus wanneer je binnenkort weer de keuken induikt om een lekkere appeltaart te bakken, kun je de witte suiker links laten liggen!

2. Maple syrup

Je bent waarschijnlijk al bekend met deze Canadese ‘stroop’, omdat hij vaak bij pannenkoeken wordt geserveerd. Maple syrup wordt gemaakt van de maple tree, oftewel de ahorn. Je kunt de siroop perfect gebruiken in marinades voor groenten, vis of vlees, want de smaak verandert niet als je de stroop verwarmt.

3. Molasse

Mo- wat? Molasse is een zoetstof die wordt gemaakt van suikerriet en het is een bijproduct van witte suiker. Het is niet zo bekend in Nederland, maar aan de andere kant van de oceaan des te meer. De smaak van molasse is -net als de kleur- een stuk donkerder en en aardser dan de witte variant. Hij smaakt heerlijk in zoete baksels als bananenbrood, brownies en koekjes.

4. Stevia

Stevia is misschien wel het zoetste plantje dat er bestaat. Het is maar liefst 300 keer zoeter dan gewone suiker! De zoetstof bevat geen calorieën en veroorzaakt daardoor geen insulinepiek, zoals de meeste andere zoetstoffen. Echter, je moet wel van de smaak houden. Veel mensen vinden stevia totaal niet lekker! Probeer het dus eerst eens uit voordat je het overal doorheen gooit.

5. Bruine rijstsiroop

Door gekookte rijst te laten gisten met enzymen, ontstaat bruine rijstsiroop. De siroop is half zo zoet als gewone suiker, wordt makkelijk opgenomen door je bloed en geeft langzaam energie af. Hierdoor voorkom je een insulinepiek en is hij een stuk ‘gezonder’ dan witte suiker.

6. Agavesiroop

Agavesiroop wordt gemaakt van de agaveplant en is een stuk dunner en zoeter dan honing, maar de smaak is vergelijkbaar. De siroop is 1,6 keer zo zoet als suiker, daarom heb je er minder van nodig voor hetzelfde resultaat. Je kunt het goed gebruiken in drankjes als (ijs)koffie, want door de dunne structuur mengt het beter dan bijvoorbeeld honing.

Lees ook: Bakken met minder suiker? Zo pak je dat aan

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Women’s Health | Beeld: Unsplash