Deze kliekjes zijn nog steeds goed te eten, maar ze zijn wel een tikkeltje minder voedzaam

Wanneer de honger toeslaat, is onze eerste stop steevast de koelkast. Ligt er nog wat lekkers van gisteravond in? Yes, dan heb je gelijk een heerlijk maaltje te pakken. Goed voor je maag, maar vaak iets minder gezond als toen je het gerecht de avond ervoor naar binnen werkte. Deze zes etenswaren zijn namelijk minder voedzaam als je ze voor een tweede keer opwarmt. 

1. Broccoli

Verschillende studies hebben aangetoond dat groenten die in water oplosbare vitamines zoals vitamine C bevatten, tijdens het koken al een deel van hun voedingswaarde verliezen. Broccoli bevat maar liefst 132 mg vitamine C per portie, wat ruim boven de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ligt. Ook zit de groente boordevol foliumzuur, wat het lichaam helpt om rode bloedcellen te vormen en het kan het risico op neurale buisdefecten bij ongeboren baby’s verminderen. Foliumzuur is echter erg gevoelig voor hitte, zo vertelt diëtist Abigail Phillips aan HuffPost. “Het kan worden vernietigd als je de groente opnieuw opwarmt.”

2. Gekookte eieren

Heb jij voor de lunch alvast een eitje gekookt, maar eet je die het liefst warm? Dan hebben we slecht nieuws. Niet alleen kan het gevaarlijk zijn om een gekookt eitje in de magnetron opnieuw op te warmen (hallo, explosiegevaar), ook verliest de proteïnebron een aantal belangrijke voedingsstoffen. Zo bevatten eieren normaal gesproken twee belangrijke antioxidanten voor de gezondheid van je ogen: luteïne en zeacanthine. Deze antioxidanten beschermen de ogen tegen schadelijk zonlicht en het risico op maculadegeneratie en staar. Bij het opnieuw opwarmen van een gekookt eitje, wordt het effect van deze belangrijke voedingsstoffen een stuk minder.

3. Aardappelen

Gekookte aardappelen, aardappelschijfjes, wedges, aardappelpuree, patat: aardappelen zijn ontzettend divers. Een fijne bijkomstigheid is dat de knol ook nog eens enorm voedzaam is. Aardappelen zitten namelijk vol vitamine C. Volgens studies levert een gemiddelde aardappel ongeveer 27 mg vitamine C op, wat neerkomt op 45 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Helaas betekent dit, net als bij de broccoli, wel dat de aardappel wat van zijn voedzame stoffen verliest wanneer-ie opnieuw wordt opgewarmd.

4. Vis

Eet jij regelmatig een stukje vis om bloedarmoede of een vitamine B6-tekort te compenseren, pas dan op met het te vaak opnieuw opwarmen ervan. Met name geelvintonijn en rode zalm zijn geliefde vissoorten om deze gezondheidsproblemen tegen te gaan. Deze vissoorten bevatten pyridoxine, dat ook wel bekendstaat als B6. Erg gezond dus, maar er zit wel een addertje onder het gras. Pyridoxine is namelijk erg gevoelig voor warmte. Wanneer de vis zijn watergehalte verliest bij het opnieuw opwarmen, gaat er dan ook een flinke hoeveelheid van de voedzame stof verloren.

5. Plantaardige olie

Plantaardige oliën, zoals olijfolie, avocado-olie en sojaolie, bevatten onverzadigde vetzuren, legt Phillips uit. “Wanneer ze worden blootgesteld aan hitte en meerdere keren afkoelen, beginnen deze gezonde vetten voor het hart verschillende bindingen te vormen. Ze kunnen veranderen in vetzuren, die op hun beurt ontstekingen in het lichaam kunnen verhogen. Uiteindelijk kunnen vetzuren zelfs leiden tot zaken als hartaandoeningen”, waarschuwt de diëtist. Dit geldt overigens niet alleen voor plantaardige oliën, maar ook voor boter. Het is dus altijd goed om je maaltijd met wat nieuwe olie of boter te koken.

6. Nitraatrijke groenten

Groenten zoals selderij, bieten, wortelen, andijvie, spinazie en andere soorten bladgroen bevatten veel nitraten. Dit zijn chemicaliën die zowel gunstig als gevaarlijk zijn voor onze gezondheid. “Het koken van nitraatrijke etenswaren op hoog vuur kan het nitraat in nitrosaminen doen veranderen”, legt voedingsdeskundige Serena Poon uitNitrosaminen staan bekend als kankerverwekkende stoffen. Het is dan ook erg belangrijk dat je zulke nitraatrijke groenten niet zomaar opnieuw opwarmt. “Eet deze voedingsmiddelen rauw of kook ze maar één keer op middelhoog vuur”, adviseert Poon.

Lees ook: Feit of fabel: je mag spinazie niet opnieuw opwarmen

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: HuffPost | Beeld: Unsplash, S Migaj