31 oktober 2019

Zo voorkom je die vervelende schommelingen in je gewicht

Laten we vooropstellen: elk lichaam is anders. De een komt na tientallen bezoekjes aan de snackbar nog geen grammetje aan, terwijl de ander na één keer snacken – gevoelsmatig – al drie kilo aankomt. Het leven is niet eerlijk, zou je denken. Toch zijn er flink wat mensen die het voor elkaar krijgen om goed op gewicht te blijven. Geen immense gewichtsschommelingen en bijzondere afvalregimes. Gewoon een aantal eetgewoontes die helemaal niet zo ingewikkeld lijken. 

Cornell Food Brand Lab vroeg 112 respondenten met een gezond gewicht naar hun eetgewoontes. Hieruit bleek: 5 eetgewoontes werden opvallend vaak genoemd.

1. Niet tellen

Ben je druk bezig met het tellen van je calorieën? Denk daar nog maar eens over na. De respondenten met een steady gezond gewicht zijn hier namelijk totaal niet mee bezig. Zij luisteren naar hun hongergevoel en baseren hierop hoeveel er gegeten moet worden. Vind je dit lastig? Probeer dan langzaam te eten, zodat je hersenen een seintje kunnen geven zodra je vol zit.

2. Goed snacken

Snacken? Ja, je leest het goed. Respondenten gaven aan veel ongezouten noten als snack te eten. Ze zorgen ervoor dat je een vol gevoel krijgt, waardoor je minder snel naar een ongezonde snack grijpt. Let op: eet er niet té veel. Noten bevatten flink wat calorieën.

3. Niet stressen

De respondenten die altijd hetzelfde gezonde gewicht hebben, eten absoluut niet alleen maar gezond. Zo nu en dan worden er ook gewoon snacks gegeten. Eén opvallend ding bij de respondenten was dat zij zich alles behalve schuldig voelen na het eten van een snack. Ga je flink stressen om de hoeveelheid calorieën die je hebt gegeten? Dan is de kans om je te vergrijpen aan nóg meer ongezond eten alleen maar groter.

4. Groente, groente en nog eens groente

Een groot deel – namelijk 65 procent – van de respondenten gaf aan elke dag veel groente en fruit te eten. Vooral bij de lunch en het diner wordt een hoeveelheid groente gegeten. Hierdoor zal je niet snel met een hongergevoel rondlopen én krijg je flink wat vitamines binnen!

5.  Ontbijten als een koning

Als het gaat om ontbijten dan hadden de respondenten een duidelijke voorkeur. De veelgenoemde ontbijtproducten waren eieren, groenten en fruit. Dat klinkt heftig, maar zorgen voor een vol gevoel. Hierdoor wordt er minder gesnoept, waardoor het gezonde gewicht stabiel blijft. Klinkt logisch!

Lees ook: 6x hardnekkige gezondheidsmythes ontkracht door een voedingexpert

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Libelle | Beeld: Unsplash