Je hoeft er geen stap voor in de sportschool te zetten

Afvallen: heel veel mensen proberen het, maar lang niet iedereen lukt het. Het is nu eenmaal verdraaid lastig om die snacks te laten staan en voldoende te bewegen. Om gewicht te verliezen helpt het als je een snelle stofwisseling hebt. Mensen met een snelle stofwisseling, vallen makkelijker af. Oneerlijk, maar een schrale troost: je kunt je stofwisseling versnellen. Deze drie tips gaan je helpen.

De eerste tip zal je verbazen.

1. Keep it cool

Een goede manier om je ruststofwisseling te activeren is meer bruin vet kweken. Wacht even, vet? Daar wil je toch juist vanaf? Klopt, maar bruine vetcellen slaan geen vet op zoals gewone vetcellen dat doen. Integendeel, ze verbranden zelfs vet. Kou lijkt vooralsnog de beste manier om de aanmaak van bruin vet te stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat proefpersonen wel tot vijftien procent meer energie verbruikten onder koude omstandigheden. Om dat effect te bereiken, hoeven we gelukkig niet te kleumen: volgens onderzoekers werkt het al bij 17 of 18 graden. ‘s Winters de verwarming twee à drie lager zetten is dan al voldoende. Wat ook helpt: koud douchen.

2. Eiwitten eten

Voor de vertering van eiwitten heeft je lichaam meer energie (dus calorieën) nodig dan voor de vertering van koolhydraten, vetten en alcohol. Door het eten van eiwitten kun je je stofwisseling dus een beetje verhogen, volgens de Consumentenbond. Nog een voordeel: eiwitten houden je spierweefsel in stand. En spierweefsel verbruikt meer calorieën dan vetweefsel. Bovendien verzadigen eiwitten goed. Na een eiwitrijke maaltijd zul je niet zo snel weer trek krijgen. Producten als kwark, vlees, vis, eieren, noten en peulvruchten zijn eiwitrijk.

3. Minder zitten

Waarschijnlijk wist je al dat langdurig zitten heel ongezond is. Het vergroot het risico op hart- en vaatziekten en verlaagt je stofwisseling. Zorg er dus voor dat je niet uren achter elkaar televisie kijkt, op de bank of achter de computer zit. Wissel zitten af met staan en rondlopen, of doe bijvoorbeeld een paar squats of spierversterkende oefeningen. Wanneer je actief blijf en je spiermassa behoudt, houd je ook je stofwisseling op peil.

Lees ook: Recept: eiwitrijke pannenkoeken met Griekse yoghurt

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Voedingscentrum | Beeld: Unsplash