03 november 2020
Sanne

Vanaf volgend jaar zullen we geen speculoos meer in de supermarkt zien 

Het zal even wennen worden: ons favoriete koffiekoekje krijgt binnenkort een andere naam. Lotus heeft bekend gemaakt dat de naam ‘speculoos’ zal verdwijnen, in plaats daarvan komt de producent met een meer internationale naam. 

Gecombineerde naam

Speculoos gaat verdwijnen, dat maakte Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries, bekend in een interview met De Tijd. Althans, de naam. Het koekje zelf blijft gelukkig bestaan. Vanaf volgend jaar komt er een meer internationale naam op de verpakkingen van de koekjes te staan: ‘Biscoff’. Lotus heeft de woorden ‘biscuit’ en ‘coffee’ gecombineerd, en zo is ‘Biscoff’ geboren.

Waarom?

We kunnen dus nog maar een paar maanden genieten van speculoos. Maar waarom moet die naam eigenlijk veranderd worden? Eigenlijk bestaat ‘Lotus Speculoos’ alleen nog in Nederland, België en Frankrijk. In alle andere landen waar de koekjes verkocht worden, staat de Amerikaanse merknaam met de slogan ‘Biscoff, biscuit with coffee’ al op de verpakking. Binnenkort eten we dus ‘Biscoff’ bij de koffie en smeren we ‘Biscoffpasta’ op ons brood.

Global brand

Naar eigen zeggen wil Boone de nieuwe naam overal gebruiken om van de koekjes een global brand te maken. “Als het koekje in de hele wereld Biscoff heet, maken we een statement. En heel de speculoosdiscussie is dan ook beslecht”, verklaart de CEO in De Tijd. Hoe dan ook, wij blijven fan van het koekje! Dat trouwens ook ideaal is als basis voor een no bake Lotus Speculoos cheesecake of Lotus Speculoos-cheesecaketoetjes. Want een ding is zeker: aan het koekje zelf verandert niks!

Lees ook: Met dit recept maak je simpel je eigen suikerarme Speculoos®

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Flair.be | Beeld: Speculoos