29 augustus 2019

De supermarkt wil zo voedselverspilling tegengaan

Lidl doet een proef met etenswaren die nog nét houdbaar zijn. Klanten van de supermarktketen vinden vanaf vandaag in een aantal filialen een assortiment heel goedkoop voedsel. Hierin zijn artikelen opgenomen die alleen nog diezelfde dag te nuttigen zijn. Ze worden verkocht voor een habbekrats, namelijk 25 cent per stuk. Om wat voor soort artikelen het gaat? Dat kan van alles zijn, van een pak yoghurt tot een stuk kaas of zelfs een biefstuk.

De artikelen worden zo goedkoop verkocht bij wijze van een experiment om voedselverspilling tegen te gaan.

25 cent

Lidl begint vandaag met een proef in twintig winkels in het Gooi en rond Amersfoort, waarbij voedsel voor 25 cent wordt verkocht. De pilot ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’ geldt voor groente, fruit, brood, vlees en gekoelde producten. Met dit initiatief wil de discounter ervoor zorgen dat voedselverspilling in de winkel verleden tijd wordt.

Artikelen

De volledige lijst van artikelen die in aanmerking komen en 25 cent gaan kosten: groente en fruit in boxen van twee kilo, vers vlees, verse vis en vegetarische producten en koelverse artikelen als sandwiches, gesneden groente en zuivel. Hele broden van de vorige dag zijn vanaf 12.00 uur te koop en een zak met vier broodjes mag ook aan het einde van de dag weg voor 25 cent.

Schappen controleren

Het personeel van Lidl krijgt een training om geschikte artikelen te selecteren. De medewerkers controleren – net als nu gebeurt –  dagelijks de schappen en pikken de juiste artikelen eruit. ”Normaal zou een netje grapefruits met één rotte vrucht erin helemaal worden afgeschreven, nu maken we het netje open en voegen we de grapefruits die nog wel goed zijn aan een box toe”, vertelt Quirine de Weerd, woordvoerster van de supermarktketen. Normaal gesproken gingen veel artikelen naar de Voedselbank. Door deze proef krijgt de Voedselbank nu minder eten, erkent De Weerd. Maar ze zijn vooraf geïnformeerd. ”En we hebben de afgelopen jaren al 460.000 kilo gedoneerd.”

Stickers en verspillingsschap

Lidl is niet de enige supermarkt die vecht tegen voedselverspilling, Albert Heijn en Jumbo doen dit al langere tijd. Albert Heijn plakt 35 procent-stickers op versproducten met een korte houdbaarheid en probeert klanten zo goed mogelijk te informeren over de houdbaarheid van artikelen. Jumbo introduceerde vorig jaar een verspillingsschap, met producten als kromme komkommers en bijzonder gevormde wortels.

Lees ook: Opgelet: Albert Heijn roept deze bapaobroodjes terug

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: AD | Beeld: Benutzer:Di’Medici voor Wikimedia Commons