Voldoende water drinken doet veel goeds voor je lijf

We weten allemaal dat het drinken van water veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Maar hoeveel water je precies moet drinken? Dat is voor velen niet helemaal duidelijk. 1 liter? 2 liter? Inderdaad, een beetje duidelijkheid is wel gewenst. Wij leggen je uit hoe je berekent hoeveel water je precies moet drinken op een dag.

Verschillende adviezen

Het Voedingscentrum raadt aan om elke dag 1,5 tot 2 liter water te drinken. Ondanks dat dit een vrij logisch advies lijkt, is niet iedereen het hiermee eens. Zo raadt een Amerikaans academisch medisch centrum, Mayo Clinic, aan dat vrouwen 2,2, liter water per dag moeten drinken. Daarnaast raadt dit centrum aan dat mannen zo’n 3(!) liter water per dag drinken. Mayo Clinic roept dit echter niet zomaar, het medische centrum heeft een heuse berekening voor deze aantallen gebruikt.

Bereken het aantal glazen water

De experts leggen uit dat ieder lichaam anders is. Een klein en lichter persoon zou daarom veel minder water moeten drinken dan een groter en zwaarder persoon. Hierom delen zij het gewicht van een persoon door dertig, het antwoord vertelt je hoeveel liter water jij op een dag zou moeten drinken. Weeg je 70 kilo? Dan zou jij volgens de formule 2,3 liter water op een dag moeten drinken – oftewel: dit zijn ongeveer 8 á 9 flinke glazen. Ondanks dat deze formule logisch klinkt, is het wel afhankelijk van een aantal factoren. Zo kunnen de hoeveelheid beweging en de weersomstandigheden van invloed zijn.

Hoe pak je dit aan?

Ben jij van plan wat meer water te drinken, maar zit dit nog niet in je systeem? Dan kan ik het knap lastig zijn om aan die grote hoeveelheid glazen per dag te komen. Probeer op vaste momenten een glas water te drinken. Bijvoorbeeld na het opstaan, voor de lunch, elke keer voor het tandenpoetsen of na elk kopje koffie. Succes!

Ook interessant: Last van een hoge bloeddruk? Eet dan eens déze groentes

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Margriet | Beeld: Unsplash