24 augustus 2018
Tjitske

De psychologische gedachtegang achter de rood met gele logo’s van fastfoodketens

Is het je weleens opgevallen dat veel fastfoodketens een geel met rood logo hebben? Soms wordt er nog een ander kleurtje aan toegevoegd, maar vooral een felgele en een felrode kleur zien we vaak terug. Denk maar aan dat restaurant met de grote M en de koning der burgers. Waarom is dit eigenlijk?

Er zit een hele marketingpsychologie achter.

Trek

Hoe komt het toch dat we bij het zien van het logo van de McDonald’s meteen trek krijgen in frietjes en een burger? Omdat daar een paar slimme koppen goed over nagedacht hebben! Er zit namelijk een heuse psychologie achter kleuren. Misschien heb je weleens geleerd dat je beter blauw en grijs op de muren kunt smeren voor een kalmerend effect in plaats van felle kleuren. Andersom werkt voor fastfood ketens: rood schijnt mensen hongerig te maken, terwijl geel je metabolisme sneller doet werken.

Theorie

De theorie dat de kleuren van fastfoodketens honger opwekken wordt ook wel de ‘ketchup-mosterd-theorie’ genoemd. De kleuren maken je dus hongerig, wat natuurlijk heel handig is voor een fastfoodrestaurant! Daarnaast lijken felle kleuren dichterbij en aantrekkelijk, waardoor je sneller naar het restaurant toe zult lopen of rijden. Ook fleurt geel je op, waardoor je je beter voelt over jezelf. Je zult daarom ook nooit grauwe, grijze kleuren tegenkomen in fastfoodketens.

Van welk logo krijg jij de meeste trek?

#airport #arrived #fly #burgerking #go #panel #burger

Een bericht gedeeld door Joseph (@captainrubio) op

This is me in 60-70 years! #kfc #kfclogo

Een bericht gedeeld door ????????????JaxarN (@jaxarn_public) op

Lees ook: Heftig: zo veel suiker zit er in verschillende ‘gezonde’ dranken

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Elle | Beeld: Pexels