Deze vegetarische voedingsmiddelen bevatten meer ijzer dan vlees

ijzer
Zo krijg je op een smakelijke manier meer ijzer binnen

Ben je vegetariër of eet je weinig vlees omdat je op je cholesterolgehalte wilt letten? Dan kan het zijn dat je misschien wat te weinig ijzer binnenkrijgt. Gelukkig zijn er ook tal van groentes waar veel ijzer in zit. Ook zijn er andere heerlijke producten waar veel ijzer in zit. Benieuwd waarin? Lees snel verder.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan ijzer hangt af van je geslacht en leeftijd. Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen. Een volwassen vrouw moet ongeveer 15 milligram per dag aan ijzer binnenkrijgen, terwijl dat voor een man 11 milligram is. Door de volgende groentes te eten, kun je wat extra ijzer binnenkrijgen.

  • Boerenkool: boerenkool is supergezond. Deze superfood is op veel verschillende manieren te bereiden en is ook nog eens rijk aan ijzer. Honderdvijftig gram boerenkool bevat drie milligram ijzer.
  • Drop: goed nieuws voor de dropliefhebbers onder ons. Het snoepje is niet de gezondste keuze, maar het is wel ijzerrijk. Vijftig gram drop bevat vier milligram ijzer. Een goed excuus om die zak dropjes toch maar te kopen.
  • Pistachenoten: deze noten zitten tjokvol met ijzer. Als je honderd gram pistachenoten eet, krijg je veertien milligram aan ijzer binnen. Bovendien bevatten pistachenoten ook veel eiwitten, calcium, magnesium en vitamine E.
  • Tofu: deze vleesvervanger is niet alleen rijk aan eiwitten, maar ook aan ijzer. Zo bevat honderd gram tofu drieënhalve milligram ijzer.
  • Vijgen: gek op vijgen? Dan hebben we goed nieuws voor jou. Eén rauwe vijg bevat twee milligram ijzer, hartstikke veel dus!
  • Sesamzaadjes: strooi eens wat vaker sesamzaadjes over je salade, roerbakgerechten of baksels heen, want dit kleine voedingsmiddel zit vol met ijzer. Twintig gram zaadjes bevat drie milligram ijzer.
  • Linzen: linzen mogen ook zeker niet ontbreken op dit lijstje. Vier theelepels gekookte linzen bevatten an vierenhalve milligram ijzer!

Wil je dit artikel bewaren? Pin dit artikel op Pinterest!

Bron: Women’s Health Mag, Gezondheidsnet | Beeld: Pixabay 

Like Kookfans op Facebook!

Vond je dit leuk? Meer weten? Volg ons op Facebook!

Heb ik al gedaan
error: Deze functie is uitgeschakeld